Juridische kwaliteitszorg en inkoop
Kwaliteitszorg staat voor de manier waarop bestuurders, managers en - vooral ook - ( juridisch) medewerkers de juridische kwaliteit van het handelen van de organisatie kunnen verbeteren. Kwaliteitszorg richt zich dus op hen die het werk doen! Het is daarom een uitdaging om kwaliteitszorg te implementeren en te borgen.
De juridisch adviseurs zijn onderdeel van de cluster Bedrijfsvoering en vormen sinds begin 2022 samen met HRM, Inkoop en Communicatie (weer) één team. Als centrale juristen zijn zij vraagbaak voor collega’s en college en adviseren zij gevraagd en ongevraagd over de juridische aspecten van het dagelijks werk. Dat varieert van overeenkomsten, inkoop en aanbesteding, tot privacy, gegevensverwerking, verordeningen, klachtbehandeling en uitvoering van bijzondere wetten zoals de Wet open overheid (Woo) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Team JZ, incl. de ondersteuning, is direct verantwoordelijk voor het uitvoeren van de bezwaarprocedure, vanaf het moment dat een bezwaarschrift wordt ingediend tot het moment dat het besluit op het bezwaarschrift wordt bekend gemaakt. Ingeval van beroep tegen een besluit op een bezwaarschrift wordt dat, uitzonderingen daargelaten, ook opgepakt binnen team JZ.
In 2023 heeft een actualisatie van de mandaatregeling plaats gevonden. In 2023 is de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur in werking getreden. Deze wet heeft onder meer geleid tot het aanpassen van de artikelen over 'geheimhouding van informatie' in de Gemeentewet. College en organisatie zijn hierover geïnformeerd. Verder is meer ervaring opgedaan met de Woo. JZ ondersteunt bij de afhandeling van Woo-verzoeken, circa twintig in 2023. Afhandeling geschiedt zorgvuldig, waarbij soms in overleg met verzoeker voor een praktische insteek in plaats van een formele afhandeling is gekozen. Het afhandelen van Woo-verzoeken heeft niet tot onoverkomelijke problemen geleid, er zijn geen bezwaarschriften ingediend.
De bezwaarschriftencommissie heeft meer bezwaarschriften behandeld dan in 2022. De bezwaarschriften die in 2023 zijn ingediend zijn op twee na allemaal behandeld. Voor een overzicht wordt verwezen naar de tabel. In 2023 stonden veel beroepen open, meerdere daarvan dateren uit 2022. Een doorlooptijd bij de rechtbank van een half jaar tot (ruim) een jaar is tegenwoordig gebruikelijk.
In 2023 was er ruime aandacht voor de uitvoering van de AVG, in het bijzonder voor de zorgvuldige verwerking van (persoons)gegevens. De functie van Functionaris Gegevensbescherming (FG) is in de loop van 2023 tijdelijk belegd binnen JZ.
Op het gebied van (contract)onderhandelingen en overeenkomsten is bijgedragen aan diverse (woning)bouwprojecten. Niet alleen aan langlopende woningbouwprojecten als Wilgenrijk en De Kade, maar ook aan de ontwikkeling van het gebied rond metrostation Maassluis West.
Inkoop en aanbesteding
Naast de primaire taak van ondersteuning bij de diverse inkopen is er in 2023 ook de focus geweest op de implementatie van een nieuw financieel systeem welke per 1 januari 2024 live is gegaan. Daarnaast zijn diverse andere aanbestedingen afgerond of opgestart. Zo zijn onder andere de ICT middelen met een raamcontract ondergebracht bij een tweetal leveranciers en zijn diverse aanbestedingstrajecten binnen de cluster Stad volgens de juiste aanbestedingsvorm uitgevoerd.
Checks op rechtmatigheid is afgelopen jaar steeds belangrijker geworden. De gemeente Maassluis dient vanaf heden zelf aan te tonen dat rechtmatig handelen binnen inkoop en aanbesteding gewaarborgd is. Bij de ondersteuning van de organisatie bij het proces van aanbestedingen werken de afdeling inkoop en juridische zaken nauw samen. Hiermee zorgen we ervoor dat, naast het ondersteunen van de projectleiders, de risico’s op fouten beperkt blijven.
Rekening | Rekening | Rekening | |
---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
Bezwaar | |||
Bestuursdwang / kostenverhaal verkeerd aanbieden huisvuil | 40 | 19 | 5 |
Bezwaarschriften Woz | 305 | 164 | 473 |
- waarvan gehandhaafd | 128 | 118 | 364 |
- waarvan verlaagd | 176 | 45 | 84 |
- waarvan afhandeling in volgend jaar | 1 | 1 | 25 |
Bezwaarschriften rioolheffing | 11 | 1 | 10 |
- waarvan gegrond | 11 | 0 | 0 |
Overig / regulier | 34 | 65 | 44* |
- waarvan ingetrokken | 10 | 10 | 5 |
- waarvan aangehouden | - | 1 | 1 |
- waarvan intern afgehandeld | 2 | - | 7 |
- waarvan niet ontvankelijk | 3 | 2 | 8 |
- waarvan ongegrond | 5 | 40 | 19 |
- waarvan (deels) gegrond | 4 | 6 | 2 |
- waarvan afhandeling in volgend jaar | 10 | 6 | 2 |
Beroep | |||
Woz/belastingen | 5 | 1 | 7 |
Bestuurs-/civielrechtelijk | 5 | 9 | 16 |
Arbeidsrechtelijk | 1 | 0 | 0 |
* 6 Bezwaarschriften uit 2022 |
Bestuursdwang/ kostenverhaal verkeerd aanbieden huisvuil
Als gevolg van het grote aantal vacatures bij de BOA's hebben we in 2023 minder aandacht kunnen besteden aan het beboeten van onjuist aangeboden huisvuil, vandaar dat het aantal bezwaarschriften ook lager is uitgevallen.
Bezwaarschriften WOZ
Van de 25 bezwaarschriften die per eind 2023 openstonden zijn er in januari 2024 23 afgewikkeld.
Het aantal ingediende WOZ-bezwaarschriften fluctueert van jaar tot jaar. Dit heeft verschillende oorzaken. Zo zijn er in tijden dat de woningmarkt een daling laat zien vaak minder bezwaarschriften. Bij een stijgende woningmarkt - en dus stijgende WOZ-waarden - zijn er meer bezwaarschriften. Als we naar de laatste paar jaar kijken valt op dat er in 2020 en 2021 relatief veel bezwaarschriften zijn ingediend. Los van het feit dat er toen sprake was van een stijgende woningmarkt, waren dit ook “Corona-jaren”. Het lijkt erop dat het feit dat iedereen thuis zat een factor van betekenis is geweest in het totaal aantal ingediende bezwaarschriften. Een andere belangrijke factor is dat de no cure no pay bedrijven in deze jaren hun doorbraak beleefden. In 2022 - na het einde van de Corona-perikelen - is er vervolgens een terugval te zien in het aantal bezwaarschriften. In 2023 neemt het aantal bezwaarschriften flink toe tot het hoogste aantal ooit. De reden hiervoor is een scherpe stijging van de woningmarkt, in combinatie met massale reclamecampagnes op radio en tv van no cure no pay bedrijven. Overigens volgt het aantal ingediende bezwaarschriften in Maassluis de landelijke trend. Het grote aantal ingediende bezwaarschriften heeft in 2023 gezorgd voor landelijke overbelasting bij gemeenten. Ook de rechtspraak werd overbelast door WOZ-beroepszaken. Daarom is eind 2023 de “Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en bpm” ingevoerd. Als gevolg van deze wet is de proceskostenvergoeding die aan no cure no pay bureaus betaald dient te worden met 75% verlaagd. Er wordt bovendien aan een wetsvoorstel gewerkt om bezwaarmakers te verplichten om eerst zelf contact op te nemen met de gemeente voordat het bezwaarschrift aan een no cure no pay bedrijf mag worden uitbesteed.
Overig / regulier
In 2023 zijn meer dan 100 bezwaarschriften die zijn binnengekomen met betrekking tot de Merellaan niet in behandeling genomen, aangezien de vergunning is ingetrokken. Gelet op het grote aantal is dit cijfer niet opgenomen in de tabel, aangezien dit een vertekend beeld zou geven.
*Er zijn zes bezwaarschriften uit 2022 afgehandeld in 2023.
Beroep
De beroepschriften WOZ/belastingen zijn na eind november 2023 ingediend bij de rechtbank. Alle stukken zijn inmiddels ingeleverd, maar er zijn (begin februari 2024) nog geen zittingsdata bekend. De ervaring leert dat hier maanden overheen kunnen gaan, in sommige gevallen meer dan een jaar.