Reinigingsheffing
De reinigingsheffingen kunnen worden onderverdeeld in een afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.
De afvalstoffenheffing wordt, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, geheven van huishoudens. Reinigingsrecht wordt daarentegen geheven van bedrijven. In Maassluis heffen we geen reinigingsrechten meer voor het ophalen van bedrijfsafval, maar factureren we op basis van private overeenkomsten tegen marktconforme, commerciële tarieven.
Huishoudelijk afval
De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de inzameling van het afval van huishoudens. Met de afvalstoffenheffing kunnen gemeenten de inzameling van het huishoudelijk afval bekostigen. De basis voor de heffing ligt in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer. De heffing mag niet meer dan kostendekkend zijn.
Op het gebied van de inzameling van huishoudelijk afval nemen de kosten al enige jaren toe. Ook landelijk is dat de trend (landelijke stijging van de afvalstoffenheffing in 2021 10%, in 2022 2,1% en in 2023 3,8%). Dit wordt onder meer veroorzaakt door een stijging van de stort- en verwerkingskosten voor onder andere grofvuil, restafval en enkele andere afvalstromen. Daarnaast heeft het rijk de afvalstoffenbelasting de afgelopen jaren verhoogd, en is per 2021 een CO2-heffing ingevoerd op het verbranden van afval. Ook deze heffing wordt doorberekend in de gemeentelijke afvalstoffenheffing. Ook bij het onderhoud van het wagen- en machinepark hebben zich flinke kostenstijgingen voorgedaan.
Om te voorkomen dat er kosten vanuit andere gemeenten worden neergelegd bij onze inwoners, zijn acties ingezet om het afvaltoerisme uit te bannen. Daarnaast wordt vol ingezet op het scheiden van afval en het efficiënter werken om op die manier de kosten van de afvalinzameling beheersbaar te houden.
In de exploitatie van de afvalinzameling wordt (een deel van) een aantal taken gedekt die niet geraamd worden op het taakveld huishoudelijk afval, maar elders in de rekening tot uitdrukking komen. In onderstaande tabel worden deze lasten verzameld en inzichtelijk gemaakt. Eventuele afwijkingen ten opzichte van de rekening worden in de programma's verklaard. Aangezien de egalisatievoorziening voor afvalinzameling leeg is, heeft er geen onttrekking plaatsgevonden.
Ter dekking van de kosten van het faillissement van een aannemer heeft de raad besloten om een voorziening te treffen. Deze storting in de voorziening drukt op het exploitatieresultaat van de afvalinzameling over 2023.
De kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is uiteindelijk uitgekomen op 89%.
(bedragen x € 1) | ||||||||
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
Verwijderen huishoudelijk afval | 4.875.594 | 1.011.184 | 382.287 | 6.269.065 | -389.432 | -6.396.104 | -6.785.536 | |
Straatreiniging (65%) | 530.207 | 530.207 | 0 | |||||
Kwijtschelding gem.bel. (100%) | 357.288 | 357.288 | 0 | |||||
Mutatie voorziening | 450.000 | 450.000 | 0 | |||||
Totaal | 6.213.089 | 1.011.184 | 382.287 | 7.606.560 | -389.432 | -6.396.104 | -6.785.536 | 89% |