Programma 3 Economie en citymarketing

Activiteiten (Wat hebben we daarvoor gedaan?)

Activiteiten (Wat hebben we daarvoor gedaan?)

In 2023 hebben we de volgende activiteiten uitgevoerd:

Economie
Er is in 2023 veel aandacht besteed aan beter samenwerken.  Er zijn veel bedrijfsbezoeken gepleegd en er zijn goeie gesprekken gevoerd met de ondernemers. Ook is er ingezet op het stimuleren en faciliteren van samenwerkingen tussen ondernemers onderling. De Green Business Club is hier een goed voorbeeld van waarbij de ondernemers van Maassluis duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Wij hebben ook veel aandacht besteed aan de verbinding met onder andere Koningshoek en de binnenstad om zo samen op te kunnen trekken in het realiseren en behouden van een vitale binnenstad en winkelcentra. Het is lastig gebleken om een stabiel bestuur voor de stadshart Biz te vinden. Aan het einde van het jaar bleek het grootste deel van het bestuur niet langer verder te willen en is er een interim bestuur aangesteld.
In 2023 is ook de laatste kavel aan de Dijk verkocht aan een ondernemer die daar een mooi nieuw bedrijfspand zal gaan realiseren.

Citymarketing

In 2023 is Maassluis in de regio goed onder de aandacht geweest. Er is veel gedaan om Maassluis bekender te maken in de regio en toeristen en recreanten te verleiden Maassluis te bezoeken. De citymarketing-organisatie Ervaar Maassluis heeft daarin een belangrijke rol gespeeld. Het vaarprogramma was een van de grootste trekkers en was in 2023 weer volledig uitverkocht. De hoge brandstofkosten bleven echter wel zwaar drukken op de begroting, waardoor dit programma niet uit de kosten komt. Toch heeft het vaarprogramma veel potentie en zijn er eind 2023 nieuwe subsidies aangetrokken om samen met de vloot van de omliggende gemeenten het programma regionaal uit te gaan breiden in 2024.

Eind 2023 is besloten om het MEM-programma (Maritiem Erfgoed Maassluis) onder te gaan brengen in een nog op te richten zelfstandige ontwikkelstichting. Hiervoor is een beoogd directeur aangetrokken die twee dagen in de week de ontwikkelingen voor Loods M zal gaan begeleiden om zo samen met alle stakeholders tot een integraal concept te komen.

Unieke eigenschappen

De maritieme sleepboot-historie, de vaar- en fietsroutes, de unieke camperlocaties en het prachtige oude stadscentrum zijn belangrijke 'unique selling points' waar in 2023 veel aandacht op is gevestigd in de marketingcampagnes. Deze trekkers versterken de samenwerking tussen verschillende stakeholders in de stad en stimuleren de economie van Maassluis op meerdere fronten. De uitbreiding van Ervaar Maassluis met een nieuwe website en de verkoop van tickets heeft de schepen en de ondernemers bij elkaar gebracht en is essentieel gebleken in het efficiënter maken van de samenwerking.

Regionale inzet

Naast deze actieve lokale inzet, hebben wij ook nadrukkelijk een regionale aanpak op het gebied van citymarketing en (vrijetijds)economie. We hebben hierin samen gewerkt met de provincie Zuid-Holland en de daarbij betrokken gemeenten. Doel van deze aanpak was door middel van de gezamenlijke visie de vrijetijdseconomie te verbeteren en het verbinden van het huidige aanbod in de gehele regio. Zo is er een nieuwe subsidie aangetrokken om het vaarprogramma regionaal uit te breiden en is er een start gemaakt om samen met de omliggende gemeenten een regio deal aan te vragen waarbij Loods M een belangrijke rol zal spelen.

Deze pagina is gebouwd op 08/09/2024 16:15:16 met de export van 08/09/2024 16:11:40