Activiteiten (Wat hebben we daarvoor gedaan?)
In 2023 hebben we de volgende activiteiten uitgevoerd:
Inwoner betrokkenheid/ versterken positie inwoners
Het college wil meer inzetten op participatie en heeft de aanbevelingen uit het rapport ‘Burger- en overheidsparticipatie Maassluis’ van de Rekenkamercommissie overgenomen en kennis genomen van de resultaten van de Quick Scan Lokale Democratie. In 2023 zijn tijdens een uitgebreid traject met (online) vragenlijsten, een stadsgesprek en straatinterviews ongeveer 700 inwoners en specifiek jongeren gevraagd hoe zij beter betrokken kunnen worden bij plannen en beleid van de gemeente en de stad. Dit beleid wordt begin 2024 vastgesteld en geïmplementeerd.
Digitale communicatie
Website
De website is de belangrijkste digitale informatiebron voor de inwoners. In 2023 zijn er gemiddeld drie nieuwsberichten per week op www.maassluis.nl geplaatst. Het aantal bezoekers op de website is ten opzichte van 2023 stabiel gebleven namelijk ruim 305.000.
In 2023 is een grote verbeterslag gemaakt met betrekking tot het aantal pagina’s van de website. In januari 2023 waren er ca. 1.800 pagina’s. Dit is tot december teruggebracht naar ca. 1.300 pagina’s. Informatie is nu beter vindbaar en toegankelijker gemaakt en oude content is verwijderd
(zie verder digitale toegankelijkheid).
Sociale media
Sociale media nemen een steeds belangrijkere plaats in in onze communicatie met inwoners en andere stakeholders. Het aantal volgers op Facebook is gelijk gebleven. Instagram is als actief medium toegevoegd aan onze media-inzet. LinkedIn wordt vooral ingezet voor arbeidsmarktcommunicatie.
(engagements = betrokkenheid door reactie, delen, #, etc)
Totaal aantal plaatsingen per maand
Webcare
Het aantal reacties door het webcare-team bedroeg op de website 4.742 (via feedback en via formulieren).
Digitale toegankelijkheid
In de afgelopen jaren is er veel nieuwe wet- en regelgeving gekomen met betrekking tot de communicatie met inwoners en organisatie. Eén van deze wettelijke verplichtingen is de digitale toegankelijkheid. Iedereen moet toegang hebben tot de overheid. Dit betekent dat websites, apps en digitale documenten op een manier beschikbaar zijn dat ook mensen met een beperking of laaggeletterdheid ze makkelijk kunnen begrijpen en gebruiken. In 2023 is www.maassluis.nl doorgelicht en gestart met de toegankelijkheid van alle pagina’s, afbeeldingen en documenten (meer dan 4.000 documenten). We hebben nu een toegankelijkheidsverklaring B, eind 2024 moet dit A zijn.
De toegankelijkheid geldt voor alle websites van Maassluis. Hiervoor heeft een inventarisatie plaats gevonden en wordt het aantal terug gebracht van 30 sites naar maximaal 10.
Pers en media
Wekelijks wordt in Nieuwsblad Maassluis (voorheen De Schakel) een halve/hele gemeentepagina gepubliceerd met informatie en nieuws van de gemeente, college of over projecten en programma’s. Nieuwsblad Maassluis blijft met een oplage van 22.000 exemplaren het belangrijkste printmedium voor de gemeente.
Naast de gemeentepagina zijn er in 2023 extra plaatsingen geweest zoals de belastingpagina’s, begrotingsinfographic, verkiezingspagina’s en advertenties voor ontwerp- en bestemmingsplannen.
Er zijn meerdere perscontacten geweest in 2023. Deze vonden op zowel formele momenten plaats zoals het bezoek van ministers Jetten en Uslu in Loods M, raadsvergaderingen en bij ondertekeningen. En ook tijdens sociale bijeenkomsten (week van de ontmoeting, jubilea, vieringen bij organisaties).
Met name voor de thema’s ‘Wonen’ en in het Sociaal Domein is veel media-aandacht gegenereerd.
Belangrijke communicatiemomenten en -strategieën 2023
- Nieuw afvalbeleid
- Communicatie en woordvoering met betrekking tot jeugdzorg
- Werving nieuwe burgemeester
- Crisiscommunicatie brand AVR
- Vluchtelingen en opvang Oekraïners
- Wonen en bouwen
- Duurzaamheidscampagnes
- Cultuur (Loods M en Collectie 1900)
Dienstverlening
Het afgelopen jaar lag de focus op het verbeteren van al onze dienstverlenende kanalen, waaronder telefonie, internet, sociale media en e-mail, om onze inwoners en ondernemers toegang te bieden tot gebruiksvriendelijke diensten.
Om de telefonische bereikbaarheid te verbeteren, hebben we ons telefonisch systeem verder ontwikkeld en onze medewerkers hierin ondersteund. Daarnaast hebben we de webcare verhuisd naar het klantcontactcentrum, waardoor klantinteracties nu op één centrale plek plaatsvinden. Dit heeft bijgedragen aan een betere aansluiting op de behoeften van onze inwoners en ondernemers.
Als onderdeel van onze verbeteringen heeft Fixi, het systeem waarmee inwoners schade en overlast in de openbare ruimte kunnen melden bij de gemeente Maassluis, in 2023 een inhaalslag gemaakt voor meldingen die nog niet waren afgehandeld. Tegelijkertijd hebben we de rode draad van meldingen met een langere afhandelingsduur in kaart gebracht. Als aanvulling op deze inspanningen zijn reacties binnen het Fixi-systeem aangepast om de verwachtingen beter te managen.
Burgerzaken
We hebben een persoonlijke benadering geïntroduceerd door het inzetten van een host bij de entree van het Stadhuis. Hierdoor ervaren bezoekers een warm welkom en kunnen wij hen persoonlijk helpen, waardoor we effectief kunnen inspelen op hun individuele behoeften. Dit benadrukt onze inclusieve aanpak, waarbij we streven naar een gastvrije omgeving voor alle bezoekers. Uit een recente enquête onder bezoekers blijkt dat de host door de respondenten als gastvrij en behulpzaam wordt ervaren.
De focus in 2023 lag op de adresonderzoeken omdat onjuiste gegevens in de BRP direct gevolgen kunnen hebben voor de inwoners op diverse maatschappelijke processen. in 2023 zijn er 376 adresonderzoeken opgestart, in behandeling genomen en afgehandeld. Wij werken hierbij integraal samen.
Verkiezingen
Op 15 maart 2023 hebben de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen plaatsgevonden en omdat het kabinet is gevallen, hebben de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023 plaats gevonden. De gemeente Maassluis heeft bij deze verkiezingen een decentrale stemopneming (DCO) gedaan om de verkiezingsuitslag vast te stellen.